Google laver ændringer i Google Analytics

De nyeste ændringer i Google Analytics har konsekvenser. Læs mere om dem her, og bliv klogere på hvordan du kan løse eventuelle problemstillinger.

Er du bruger af Service Provider eller Network Domain i Google Analytics, så skal du læse med her. Google har netop bekræftet, at de den 4. februar har foretaget ændringer der påvirker dine rapporter, kampagner, personaliseringer samt eksperimenter i Google Analytics.

HVILKE ÆNDRINGER HAR GOOGLE FORETAGET?

Hvis du før har været vant til, at brugere fra din organisation enten ikke kan se dine kampagner eller er ekskluderet fra dine Main Views i Google Analytics, kan dette nu være ændret hvis du bruger Service Provider eller Network Domain.

Google er dermed ikke længere i stand til at rapportere Service Provider eller Network Domain, og dette betyder at alt det data der er at finde i de to dimensioner, vil fremstå som ”not set”.

Her kan du se hvilken rapport det tilhører.

HVILKE PROBLEMSTILLINGER KAN DET FORÅRSAGE?

Er du i den situation, at du i din Service Provider eller Network Domain kan se at der står ”not set” kan en af nedenstående problemer være årsagen til dette.

 

Hvis din organisation bruger en af ovenstående dimensioner til at ekskludere ansatte eller bureau-trafik fra dit Master View, kan det have følgende konsekvenser.

  • Dit ”Internal Traffic Only” view vil være faldende. Afhængig af hvilken tidszone du er i, vil du måske kunne se faldende trafik fra d. 4. februar, og ingen trafik d. 5. februar. Her kan du fremover overveje at bruge ”IP adress” til at filtrere din interne trafik, i stedet for ”ISP Organization” eller ”ISP Domain”.
  • Dit Main Reporting View som tidligere har ekskluderet intern trafik kan måske vise en mere stigende trafik end før d. 4. februar.
  • Kampagne-tests eller indholdsredigering på dit live site som kun skal vises i din interne trafik, kan måske være forsvundet. Denne trafik vil kunne findes i dit Main Reporting View.

 

Dine annoncer samt personaliseringstiltag virker ikke som forventet hvis du har oprettet Google Analytics ”Audiences” via Service Provider eller Network Domain uanset om disse bliver brugt i Google Ads, Optimize 360 eller i Display & Video 360.

  • Når du styrer din budgettering i forhold til annoncer, bliver disse dimensioner typisk brugt til at undertrykke ad impressions, internt. Hvis du ikke er opmærksom på dette, vil du højst sandsynligt opleve en ændring i CTR samt konverteringen. Det du kan gøre, er at ekskludere disse ”audiences” anderledes f.eks. ved brug af Custom dimensions.

 

Bot trafik kan måske dukke op i din Main Reporting View igen.

  •  Du bør overveje kun at inkludere trafik fra kendte domæner samt underdomæner. Dette gør du ved brug af dimensionen ”Hostname”.
  • Aktiver Bot filtrering i ”view settings” og herefter klikke boksen ”ekskluder alle hits fra kendte bots og spiders”. Det vil nok ikke være tilføjet i ældre Views der er oprettet før Bot filtreringen automatisk var aktiveret, når et View var skabt.
  • De fleste bots har ikke en Screen Resolution. Her skal du bruge en ”not set” Screen Resolution til at filtrere bots.

Det gør livet som bureau lidt mere besværligt, at vi ikke blot kan frafiltrere os selv igennem vores ISP. Derudover, mister man også informationer i sin data på sine besøgende, hvilket især vil have en effekt på B2B, hvis man bruger netværk til at målrette sin markedsføring.

Maiken TorrildWebanalytiker

Vil du vide mere
om ændringerne i Google Analytics?

Så kontakt Camilla, hun kan fortælle dig meget mere